2011/01/05

mijn Engeland-verhaaltjes

Ik heb een blogje waar ik mijn avontuurtjes in Engeland opschrijf (trouwens héél leuk dat jullie die lezen en meeleven met me maar ik heb eigenlijk liever dat jullie hier een reactie geven(A)). Ik plaats in deze post een aantal van die berichtjes (van oud naar nieuw).




Dag 1
Sinds een uur heb ik internet dus ik heb nog niet de tijd gehad (heb nog gekletst met Birte, de moeder) om jullie berichtjes, mailtjes én smsjes te beantwoorden. Maar ik heb ze inmiddels wel allemaal gelezen en ik vind ze hartstikke leuk en lief! Vandaag was weer een drukke dag, ik zal er morgen wel over vertellen.

Ik heb vannacht bijna de klok rondgeslapen, je kunt dus wel zeggen dat ik goed heb geslapen in mijn enorme tweepersoonsbed dat meer dan de helft van de kamer inneemt. Ik was ook erg moe gisteren.

Ik heb gisteravond nog een stukje geschreven in mijn boekje:
02-01-2011 21:40
Vanuit mijn ooghoek zie ik mijn tas met kleren er in en op. Ik heb geen puf om het op te ruimen en eigenlijk is er ook niet genoeg ruimte voor al die kleren. Ja, mijn kamer is iets kleiner dan ik had gehoopt. Nou, van de kamer zou ik wel iets kunnen maken, maar het is een beetje jammer dat er een enorm tweepersoons bed in staat. Maar daar is natuurlijk ook iets op te verzinnen.

Vandaag was een slopende dag. Eerst het afscheid van thuis, Floor. Heel lief dat Susan en Annemiek en de buren er nog eventjes waren. En toen natuurlijk papa, mama, Roel en Meike…
Ook de vele nieuwe indrukken waren slopend.

De vlucht zelf was heel raar. Ik had gevoelens van spanning, spanning voor de nieuwe omgeving waar ik helemaal alleen in kom en waar ik voor veel dingen alleen sta.
Ik besloot dat ik wanneer ik mijn voeten op Engelse grond had staan weer helemaal vrolijk zou zijn, en dat lukte. Ik had er zin in!

Toen ik eindelijk de moeder en de meisjes had gevonden was dat leuk, maar ook heel gek. Zij zijn mijn nieuwe (weliswaar tijdelijke) familie. In het begin wilde ik per ongeluk Nederlandse woorden gebruiken. Maar na de hele dag Engels horen en praten denk ik eigenlijk al in het Engels, ik moest in ieder geval omschakelen toen ik met mama belde.

Ik zou nog meer willen vertellen maar nu ga ik lekker slapen. Gelukkig heb ik van de tijdzone een uurtje cadeau gekregen, want dat heb ik wel nodig nu.


princess and the frog
Niet dat Princess and the Frog zo'n grote impact op mij heeft gehad de afgelopen dagen maar ik kon geen titel bedenken en de kindjes en ik zijn die film nu (met open mond) aan het kijken op het enorme beeldscherm dat de familie heeft.

Omdat het gisteren een nationale vrije dag was (omdat 1 januari (gewoonlijk is dat een nationale vrije dag) dit jaar op een zaterdag viel kregen de Britten maandag die vrije dag tegoed, gekke Britten) was Birte vrij van haar werk en zijn we naar de Ikea geweest. We hebben daar gegeten en wat spulletjes gekocht. Onderweg realiseerde ik me dat ik in Engeland ben door het mooie landschap waar we doorheen reden.
Toen we thuiskwamen waren er mensen die kwamen eten. De man kwam ook uit Senegal en ze hadden een kindje dat heel leuk met Fama en Lisa speelde. Maar het was natuurlijk ook heel druk dus nadat ik Birte had geholpen met het opruimen van de tafel en de keuken en de was en nadat we even hadden gekletst was ik blij dat ik weer kon gaan slapen.

Vandaag moest ik vroeg op, want ik ging Fama naar school brengen. Fama is vier jaar dus ze gaat naar school. Lisa gaat naar de peuterschool, maar ze is nog vrij tot maandag. We zijn wel vast langs haar school gelopen, die is een mooi Engels gebouw zit. Er staat ook een mooi Engels kerkje naast. Foto's zullen wel volgen, maar nog niet nu. ;)

Dag allemaal, tot de volgende keer!


mijn dag en mijn ondervindingen
Mijn dag is alweer een tijdje bezig. Ik moet iedere ochtend de kinderen (nu alleen Fama) om half acht wakker maken en ze helpen met aankleden en wassen en dergelijke. Dan gaan we eten en breng ik ze naar school. Vandaag deed ik dat dus voor het eerst alleen.
Ik heb meteen een ommetje gemaakt om de wijk (Great Baddow) een klein beetje te zien. Ik heb een bibliotheek gevonden, het lijkt me leuk om wat Engelse boeken te gaan lezen in plaats van alleen maar films enzo te kijken.

Op de terugweg bedacht ik me dat ik al een aantal cultuurverschillen heb ontdekt:
- Natuurlijk het uniform dat de kinderen moeten dragen. Het is niet zo dat ze een pakje krijgen van school, maar er zijn een aantal kleuren vastgesteld waaruit de outfit van de kinderen moet bestaan. Bij Fama op school (Lisa hoeft nog niet in uniform) zijn die kleuren zwart/grijs, blauw en ik denk ook wit. Ze kunnen dan zelf kleren kopen in die kleuren zodat iedereen er toch anders uitziet, erg leuk dus. Ik vind de kleuren ook mooi dus ik vind dat Fama er mooi uitziet in haar uniformpje.
- Vernoemen ze alle pubs in Engeland naar een dier? Ik ben twee pubs tegengekomen tijdens mijn wandeling, de één heette 'White Horse' en de andere iets van 'Red Fox'. En ik kan me herinneren dat we tijdens onze Engelandvakanties ook altijd veel pubs met dierennamen tegenkwamen....
- Op de weg zijn de Britten niet zo beleefd als dat we denken dat ze zijn. Sowieso is het (nog steeds) heel raar voor mij om te zien dat ze links rijden (vooral de rotondes zijn heel raar, voor mijn gevoel gaan we dan de verkeerde kant op), ik vergeet het ook telkens. Maar ze rijden ook verschrikkelijk dicht op elkaar op de snelweg. Het was een heel gekriskras en voor mij was het nog extra gek omdat ze aan de 'andere' kant inhaalden.

Ik heb een kop thee (ik ben al goed ingeburgerd) voor mezelf gezet en nu ga ik lekker Harry Potter kijken. Toen ik mijn wandelingetje maakte deden alle leuke huisjes me daaraan denken.

3 comments:

  1. wow echt super leuk! ik ga je avonturen zeker opvolgen ;) voor hoelang blijf je daar in Engeland? en nee normaal blijft de fotolijm niet plakken op de muur, ik kocht het speciaal zodat de muur en de foto niet beschadigd raken..

    ReplyDelete
  2. ahja haha :) ik ga het binnekort wel eens proberen en zal je dan laten weten hoe het resultaat is met de lijm ;)

    ReplyDelete
  3. i'm currently still in highschool - a couple more months than uni!
    how about you?
    xx

    ReplyDelete