2012/05/22

Ik was gisteren bij Dutch Fashion Day


Ja, ik had een beeld van de modewereld. Ik dacht dat hij best nep zou zijn. "Oh schat, wat een mooie rok heb je aan!" Dat.
Ik had gelijk, maar het was nog veel erger dan 'best nep'. Dus eigenlijk had ik geen gelijk. Het was ongelooflijk om te zien hoe belangrijk iedereen zichzelf vond. Ze leven in het mom van 'Als ik maar doe alsof ik belangrijk ben, dan ben ik ook belangrijk.' Maar in feite wisten ze waarschijnlijk niet eens de stof te benoemen waarvan de (overigens achterhaalde) jurken waren gemaakt.
Ze hielden niet van kleding, ze hielden van aandacht en van status. Netwerken bleek het belangrijkste op het event, niet mode of kunst. Ik weet niet of het zelfs wel is genoemd. Hier schrok ik een klein beetje van.

Ik weet dat er ook modemensen zijn die echt om mode geven, dat zie ik om me heen. Die mensen willen mooie dingen maken, hun aard is om mooie dingen te maken. Zij zijn gemaakt voor kunstacademies, niet voor stomme events. De naam alleen al: 'events'. Dan denk ik meteen aan commercie, en ondanks dat er natuurlijk geld moet worden verdiend aan mode, denk ik dat het moet ontstaan vanuit de ontwerper zelf.

Weerwoordjes zijn meer dan welkom, andere reacties ook. Daar is een opiniestukje voor, toch?

8 comments:

  1. Ik had een keer een hele interessante documentaire gezien over de modewereld. Oh ik weet niet meer hoe het heet wat stom.. Maar dat mensen zoals Karl Lagerfield iets heel anders voelen bij hun merk van een ontwerper waarvan de naam echt van hun is zegmaar. Oke ik kan het dus echt niet uitleggen :') Maar ik vond de modewereld toen zo stom. Dat jonge ontwerpers die echt om mode geven nooit aan de top zullen komen want aan de top zitten heel ander soort mensen, die alleen geven om merken en zoveel mogelijk verkopen.

    ReplyDelete
  2. Het enige is wel dat elke ontwerper (waarschijnlijk) ooit is begonnen op een kunstacademie. Dus in principe streven ze allemaal naar hetzelfde doel: de top bereiken.
    Het zijn denk ik niet de ontwerpers, maar de mensen die er naar toe gaan (het frontrow gedoe). Want ja, de top trekt aan. Zodra jij je mengt met de top, dus datgene wat heel erg gewaardeerd wordt, dan ben jij ook belangrijk. En het is natuurlijk ook zo dat, hoe bekender en groter je als ontwerper wordt, hoe commercieler je bent ingesteld. Dat wil zeggen, de top ontwerpt voor de massa, waardoor de eigen visie verloren gaat. Het is wel een interessant, lastig uit te leggen iets. Ik ben zeker met je eens!

    ReplyDelete
  3. ooooooh schat wat schrijf jij heerlijk. zoiets?

    haha ik herken dit heel erg ja. ben 1 keer bij de show van addy geweest en die types die daar liepen vond ik ook verschrikkelijk. het is alleen van : ooh leuke kleertjes maar mode begrijpen ze niet. ik ga gewoon met mijn mode keihard strijden om daar verandering in te brengen ;-P

    ReplyDelete
  4. De vriend van een oom van me heeft eerst ook iets van de modeacedemie gedaan, en die vertelde me precies wat jij zo goed omschrijft! Hij zei: Het gaat daar niet om hoe je er uit zien, maar om wie je kent. Ik zelf zal de modewereld pas interessant vinden als de modewereld zich zelf zou vernieuwen. Drastisch.

    ReplyDelete
  5. Ik vind de modewereld maar iets raars. Als mensen eenmaal de status hebben bereikt van een beroemde designer of top model dan lijkt de echte mode steeds verder te zoeken. Ze stralen dan iets hooghartigs uit en alles wat ze maken of dragen vind iedereen opeens fantastisch. Net zoals bij Agyness Deyn, ze trekt de meest lelijke dingen aan, maar omdat zij het draagt zou het opeens een nieuwe trent zijn. Stiekem denk ik dat ze daar soms misbruik van maakt haha en express foei lelijke combinaties aantrekt en vervolgens de mensen uit gaat lachen die haar gaan na doen.

    ReplyDelete
  6. Pff ik vind dat ook zo stom. Een grote luchtbel.

    ReplyDelete
  7. Heerlijk eerlijk.
    (van kunst moet je genieten, zo'n event zou een grote, gezellige feest moeten zijn!)

    ReplyDelete
  8. Love your blog, check mine and we can follow each other if you like :)

    FashionSpot.ro

    ReplyDelete